Så Skriver Du En Artikel Eller Blogginlägg Som Får Klick

Kan du tänka dig en situation där din artikel får tusentals klick och delas hundratals gånger?

Det är drömmen för alla oss som arbetar med innehållsmarknadsföring.

Att få människor att klicka på just din artikel, och att sedan få dem att läsa hela kan kännas näst intill omöjligt.

Så hur sticker du ut i mängden?

Genom att skriva och skapa det absolut bästa innehållet som dina läsare bryr sig om.

3 Saker Att Tänka På Innan Du Börjar Skriva

Vad är första steget?

Först och främst finns det några saker du bör ha i åtanke när du skriver ditt blogginlägg, och det hjälper om du har tänkt på dessa innan du börjar skriva ditt inlägg.

Se det som instruktionerna eller tips till uppgiften, medan själva skrivandet är utförandet.

1. Fråga Dig Själv Vilken Roll Detta Inlägg Kommer Att Ha På Din Hemsida

Tänk på att din sida bör vara utformad som en enda stor resurs istället för många enskilda artiklar.

Vad jag menar med detta är att du bör tänka på vad just denna artikel/inlägg har för plats på din hemsida.

Innan du ens börjar tänka på vad du ska skriva kan det vara bra att fråga dig själv vad för slags värde detta inlägg kommer att ge.

Ett bra sätt är att ställa dig själv frågan ”Sen då?”.

Efter att du börjat tänka på vad artikeln ska handla om så är det bra att tänka på vad det är du vill att dina läsare ska göra eller få ut av artikeln.

Vad är nästa steg för läsaren efter att hen har läst hela inlägget?

2. Fokusera På Mer Än Bara Orden

Vad du skriver är självklart viktigt, då majoriteten av innehållet kommer att bestå av text.

Däremot är det viktigt att innehållet ser bra ut för att få läsaren att stanna kvar på sidan och fortsätta läsa.

Att sidan är lätt att läsa och samtidigt får dem engagerade är absolut väsentligt.

Här har du några tips hur du kan göra ditt inlägg snyggare och lättare att läsa:

  • En stor lättläst font
  • Effektiva och snygga bilder
  • Korta paragrafer
  • Fet text och listor

Se till att dessa kriterier uppfylls för att få så bra resultat som möjligt.

3. Dela Upp Längre Inlägg

Det är inte alltid bäst att skriva en enda gigantisk guide kring ett ämne.

Ibland kan det vara bra att dela upp det i mindre delar. 

Istället för att ha en stor guide kan man skapa flera mindre guider.

På det här sättet får läsaren inte lika mycket att ta in på en och samma gång vilket ger en klarare struktur kring ämnet. 

Det blir då lättare för läsarna att hänga med och ta upp informationen, eftersom inte all info kommer på en och samma gång.

En annan fördel med detta är att det ger mig möjligheten att skapa flera inlägg som fokuserar på olika söktermer.

Så Skriver Du En Artikel Eller Blogginlägg, Steg-För-Steg

Nu är det dags att börja skriva artikeln i fråga genom att följa dessa steg:

Steg 1: Planera & Strukturera Inlägget

Vad krävs för att lyckas på ett slagfält?

Planering.

Du kanske känner att du är redo att börja skriva på ditt inlägg men det är fortfarande några saker vi måste planera först.

Detta är den process som jag använder mig av när jag ska skriva ett inlägg.

Du måste inte följa denna process exakt men förhoppningsvis så kan den hjälpa dig planera ut ditt arbetsflöde på ett mer effektivt sätt.

1. Välj Ett Starkt Ämne

Vad ska inlägget handla om? Vilken fråga ska den besvara?

Detta är två högst väsentliga frågor att ställa dig själv innan du sätter igång med skrivandet.

Denna punkt förtjänar ett helt eget inlägg om jag ska gå in på hur man kan tänka runt sitt val av idé men generellt sätt så finns de tre olika sätt att gå tillväga.

  • Basera idén på återkoppling från dina läsare.
  • Basera idén på ett vanligt problem som brukar uppstå inom din industri.
  • Basera idén på en sökordsanalys.

Jag kommer inte gå in i mycket mer detalj kring detta i denna guide men om du vill läsa mer om detta steg så komemr en guide inom kort.

2. Läs, Läs Och Läs

Vad finns det för liknande artiklar? Vilken information ska du basera ditt inlägg på?

När du vet vad det är du vill skriva om och vilket problem du vill lösa så gäller det att kolla vad som redan finns därute kring ämnet.

Här har du en skräll: vi som skriver blogginlägg vet faktiskt inte allt, och ibland kanske vi faktiskt inte vet något alls om ett ämne innan vi börjar skriva om det.

Det är just därför det är viktigt att läsa på kring ämnet/problemet för att kunna skapa ett värdefullt blogginlägg.

Jag hittade ett sjukt bra exempel när jag läste på om detta ämne:

Du behöver inte ens ett pass för att skriva en reseguide till Asien.

Denna mening sammanfattar denna punkt perfekt.

3. Skapa En Översikt

Hur ska artikeln vara struktuerad?

Hur vill du att läsaren ska uppfatta informationen?

Om du vill skapa innehåll som ger värde för dina läsare så krävs det mer än att bara skriva vad som helst.

Att ha en generell översikt kring vad det är du ska skriva hjälper dig att vara konsekvent och koncist i det du försöker förmedla.

Skissen över ditt inlägg behöver inte vara fint eller lång för att vara effetkiv. Här handlar det om att skapa ett upplägg som flyter på ett bra sätt.

Här är min skiss över detta inlägg som jag använde:

  • Sektion 1 – Förberedelser
  • Sektion 2 – Planera
  • Sektion 3 – Titel
  • Sektion 4 – Introduktion
  • Sektion 5 – Innehåll
  • Sektion 6 – Bilder
  • Sektion 7 – Avslutning
  • Sektion 8 – Redigera

Genom att skapa denna översikt kring vad det är jag tänkte skriva om i detta inlägg så blir det lättare att hålla sig till ämnet.

Självklart händer det att man går utanför sin skiss, vilket är helt okej.

Den finns som sagt där för att hjälpa dig, det är inget som är skrivet i sten.

Steg 2: Skriv En Grym Titel

Vad är det som får läsare att trycka på just ditt inlägg?

En grym titel som fångar deras uppmärksamhet så klart.

Nu när du har gått genom alla förberedelser och planerat ut hur du ska presentera innehållet i inlägget är det dags att ge sig på det roliga.

Det första steget är att komma på en titel till inlägget, vilket kan vara en av de viktigaste punkterna i detta inlägg.

Det finns många olika åsikter om vad det är som gör en titel till en bra titel, och det finns 1000 olika tips du kan använda dig av.

Titeln kommer att fungera som en karta för dig när du skriver resten av innehållet. Att skriva en tydlig och effektiv titel är därför något som jag starkt rekommenderar att du gör redan från början.

Målet med titeln är att fånga läsarens uppmärksamhet så att hen känner sig uppmanad till att fortsätta läsa innehållet.

Så Skriver Du En Bra Titel

1. Var klar och lättförståelig

Titeln är det första (och eventuellt det sista) dina läsare kommer att se.

Att titeln är tydlig kring innehållet av inlägget är viktigt för att bygga tillit till läsaren. Clickbait-titlar kanske fungerar ibland, men det är inte en konsekvent strategi i det långa loppet.

2. Inte för lång eller för kort

Utifrån Hubspots analys av deras egna innehåll såg de att den mest effektiva blogtiteln är ungefär 60 tecken långt och mellan 8 – 12 ord.

3. Innehåller det relevanta sökordet

Att titeln innehåller det relevanta sökordet du bygger ditt inlägg på är viktigt.

Delvis ger det sökmotorer en chans att lättare identifiera vad det är innehållet handlar om.

Utöver det så hjälper det även läsaren att bättre förstå vad det är inlägget handlar om.

Fler Tips För Att Skriva En Bra Titel

Att skriva en titel kan vara knepigt, särskilt om du är ny till det. 

Men för att underlätta det så kommer här några tips:

Tips #1 Sno Titlar Som Ett Proffs

Okej, du ska självklart inte ta någon annans titel rakt av, det kommer inte att fungera.

Ett bättre ord vore istället ”imitera”.

År av forskning kring marknadsföring har visat vilka titlar som fungerar bäst. Detta blir allt viktigare ju mer teknologin utvecklas. Och varför ska du inte använda dig av denna kunskap?

Om du vill att folk ska trycka på ditt inlägg så finns det ingen anledning att du inte använder dig av den information som redan finns därute.

Kolla vad andra använder för titlar och imitera dessa. Det finns en rad olika mallar som du kan använda dig av som fungerar galant.

De absolut vanligaste mallarna du kan använda dig av är list-titlar och ”how-to” titlar. De har funnits under en längre tid och de fungerar.

Ett exempel på en list artikel skulle kunna vara ”10 Sätt Att Må Bättre” medans ett exempel på en ”how-to” titel kan vara ”Hur Du Skriver Det Ultimata Blogginlägget”.

Tips #2 Engagera Läsaren

Tänk dig att du är läsaren av din blogg. Vad för slags titel skulle resonera med dig och få dig att trycka på den?

Vad är dina problem? Vad tycker du är intressant? Hur fångar nån din uppmärksamhet?

Genom att tänka på detta sätt kan du lättare förstå vad det är dina läsare faktiskt bryr sig om och på det sättet skapa den perfekta titeln för de.

Genom att bättre förstå dina läsare så utvecklar du en mer effektiv process till hur du bör utforma dina titlar.

Tips #3 Väck Intresse

En titel handlar om att lura in läsaren för att få hen att läsa ditt inlägg.

Ett sätt att göra detta är genom att väcka ett intresse hos läsaren som gör att hen omöjligt kan fortsätta utan att trycka på ditt inlägg.

Tanken här är alltså att skapa en titel som dina läsare inte kan motstå att trycka på.

Ge dock inte iväg för mycket information i titeln, utan endast tillräckligt för att läsaren ska lämnas med en brinnande önskan om att få reda på mer.

Tip #4 Använda Endast De Ord Som Behövs

Något som kommer få dina läsare att omedelbart glömma bort din titel är genom att fylla den med massor av onödiga ord.

Onödiga ord är de ord som inte ger något värde till titeln utan istället skapar en klumpig mening som är svår för läsarna att läsa.

Att skriva titlar som talspråk är sällan en bra idé på grund av detta.

Dina titlar bör vara överdrivet koncista och kraftfulla. Ta bort alla onödiga ord!

Tip #5 Skriv flera titlar

Att hitta på en enda titel och sen vara nöjd är ganska vanligt.

Men om du vill skapa en titel som faktiskt fungerar så krävs det lite mer jobb än så.

När du skriver en titel, försök att skapa 5-10 olika versioner av den titeln för att hitta den som fungerar bäst.

Ju mer du leker runt med orden, ju bättre kommer du bli på att skapa en klar och effektiv titel som dina läsare inte kan motstå.

Vissa titlar är lite mer speciella än andra…

Steg 3: Skriv En Fångande Introduktion

Efter att läsaren tryck på din titel så kanske du tror att det svåra är över.

Det största problemet är dock inte att få människor att se ditt innehåll, det svåra är att få människor att läsa ditt innehåll.

Och vad är det absolut viktigaste när det kommer till att få människor att läsa ditt innehåll?

En effektiv introduktion är vad som kommer att fånga läsarens intresse när dem kommit in på ditt artikel.

Det är introduktionen som kommer få dem att vilja läsa vidare på resten av sidan.

Här är 3 regler att tänka på när du skriver din introduktion:

Regel 1: Sätt Dig I Deras Skor

Hur får du människor att lyssna på vad du har att säga?

Genom att förmedla att du förstår dem och deras situation och hur du kan hjälpa dem. På det här sättet så bygger du tillit till dina läsare.

Ett vanligt misstag många begår är att de försöker få texten att låta för akademiskt och propert.

Självklart kan detta vara en bra strategi i vissa situationer, men generellt så handlar bloggande om att prata direkt med dina läsare.

Tänk dig att du förklarar ämnet till en kompis. Hur får du din vän att förstå ett nytt ämne?

Detta uppnår du genom att använda dig av empati.

Skriv din introduktion som om det vore från deras perspektiv.

Vilket problem har dina läsare? Vilka tankar har de kring det? Hur kan du lösa detta?

Visa dina läsare att du har varit i exakt samma situation klarade av det.

Ju bättre du förstår dina läsare, ju bättre kommer du att bli på att förmedla detta.

”Det är svårt att gå upp på morgonen.

När klockan ringer vill jag inte göra något annat än att slänga mobilen i väggen och somna om. Vi har alla varit där.

Chefen vill att du skickar in arbetet innan helgen så det blir ingen sovmorgon för dig och det går ju absolut inte att gå och lägga sig tidigare på grund av Netflix.

Vad ska du ta dig till?”

Om du skriver en introduktion på detta sätt så har du en möjlighet att skapa en relation med dina läsare.

Regel 2: Använd Rädsla

Vill du att dina läsare ska böna och be om din lösning?

Använd dig av en liten dos rädsla i introduktionen.

Detta går hand i hand med den tidigare regeln. Genom att förstå dina läsare och deras problem så kan du även förstå vad det är de är oroade för.

Ta upp en av dessa rädslor.

När du gör det så kommer de delvis förstå att du förstå dem, men de kommer även bli mer desperata efter lösningen till problemet.

Vi alla har rädslor. Vi gömmer dem så gott vi kan, men ju mer vi står upp mot dem och sätter dem i ord, ju mindre kraft får de.

Om vi fortsätter på föregående exempel:

”Skickar du inte in arbetet innan fredag så finns det en stor chans att du förlorar ditt jobb, och det skulle ju vara fruktansvärt.

Hur ska du då ha råd med en ny bil till julen?”

Genom att använda rädsla skapar du starkare vilja att vilja veta svaret.

Regel 3: Locka Dem Med En lösning

Det sista steget är att locka läsaren genom att antyda att du har lösningen.

Du har redan satt dig in i deras situation och tagit upp diverse rädslor som kan uppstå och nu är det dags att antyda att du kan lösa detta.

Visa att du har en metod. En metod som fungerar och som du kommer att presentera senare i artikeln.

Här är det viktigt att du inte ger iväg för mycket information. Ger du svar på problemet redan i introduktionen så kommer dina läsare att bli uttråkade väldigt snabbt.

Introduktionen är till för att få läsaren att fortsätta läsa, inte att ge dem all den information de behöver.

Fortsätter än en gång på föregående exempel. Så här långt har vi alltså:

”Det är svårt att gå upp på morgonen.

När klockan ringer vill jag inte göra något annat än att slänga mobilen i väggen och somna om. Vi har alla varit där.

Chefen vill att du skickar in arbetet innan helgen så det blir ingen sovmorgon för dig och det går ju absolut inte att gå och lägga sig tidigare på grund av flickvännen.

Vad ska du ta dig till?

Skickar du inte in arbetet innan fredag så finns det en stor chans att du förlorar ditt jobb, och det skulle ju vara fruktansvärt.

Hur skulle du då ha råd med en ny bil till julen?

Att gå upp tidigare på morgonen är som att skjuta sig själv i foten. Ibland kan du halta igenom dagen och bland fungerar du inte alls.

Som tur är så finns det en annan lösning…”

Denna introduktion använder sig av dessa 3 regler för att bygga tillit till dina läsare samtidigt som den erbjuder en lösning till ett problem de har.

BONUS: Börja Med En Fråga

Vet du något som är fantastisk med det människliga psyket?

Vi är så otroligt nyfikna och vill alltid skapa en komplett bild av omvärlden.

Att ställa en fråga är det perfekta sättet att utnyttja denna naturliga nyfikenhet eftersom att vårt undermedvetna alltid kommer att vilja veta svaret på frågan.

Frågor skapar inte bara ett intresse kring din artikel utan leder även läsaren genom innehållet utan att hen ens vet om det.

Steg 4: Producera Intressant och Lättförståeligt Innehåll

Nu har du skapat en titel som läsare trycker på samt en introduktion som får läsaren intresserad att fortsätta läsa ditt inlägg.

Men nu kommer delen då du måste leverera det du har lovat dina läsare.

Här är det viktigt att du överlevererar om du vill skapa lojala läsare som kommer tillbaka.

När det kommer till att skriva innehållet i din artikel så finns det två huvudsakliga sätt att gå tillväga.

Antingen sätter du dig ner och skriver så mycket som möjligt i en enda sittning eller så sprider du ut det genom att skriva på det lite då och då.

Personligen rekommenderar jag att du får så mycket som möjligt gjort i en sittning för att hålla dig själv fokuserad.

Det kan vara smartare att få ut allt på en gång så att inlägget håller en röd tråd.

Precis som med allt annat så blir det lättare att skriva ju mer du övar. Om du är helt ny till att sätta dig ner och skriva så kan det vara kämpigt att ens få ihop ett stycke, men ju mer du över, ju lättare blir det.

Att producera en bra artikel kan ta tid, stressa inte fram innehållet för mycket. Kvalité före kvantitet.

Här har du några regler du kan följa för att göra ditt innehåll så bra som möjligt:

Regel 1: Använd Konstpauser

Hur kan man använda konstpauser när man skriver?

Underrubriker. Använd dem.

Majoriteten av dina läsare kommer att skumma igenom innehållet. Och vad tror du fångar deras uppmärksamhet mest?

Med tanke på hur mycket innehåll det finns ute på internet så är det inte så konstigt att folk skummar genom det mesta, du gör det säkert också.

Underrubriker används för att behålla deras uppmärksamhet och visa att just ditt innehåll har värde.

Här har du 4 tips att tänka på när du bestämmer dina underrubriker:

1. Använd Underrubriker Ofta

Du bör använda dig av underrubriker relativt ofta.

Varför?

För att guida dina läsare genom artikeln på ett tydligt och intressant sätt. Detta leder till att läsaren uppskattar inlägget mer och stannar längre.

Om läsare däremot ser alldeles för mycket text på en och samma gång utan underrubriker så finns det en god chans att de känner sig överväldigade.

Ett bra exempel är denna artikel.

Jag använder mig av underrubriker så ofta som möjligt för att dela upp innehållet i mindre delar som är lättare att ta upp och förstå.

2. Undvik De 3 Vanligaste Misstagen

Underrubriker fungerar på samma sätt som titlar. De finns där för att fånga läsarens uppmärksamhet och få hen att fortsätta läsa.

Så precis som med titeln så är det viktigt att du tänker igenom de olika underrubrikerna.

De 3 vanligaste misstagen när det kommer till underrubriker är:

  1. Den tråkiga underrubriken. Behandla underrubrikerna precis som du gör med titeln. Den ska väcka intresse hos läsaren.
  2. Spoiler rubriken. Ge inte iväg för mycket information i underrubriken. Målet är att få läsaren att läsa informationen som kommer därefter.
  3. Den kryptiska underrubriken. Den här kan fungera ibland, beroende på vad det är för innehåll i artikeln. Men i dem flesta sammanhangen så vill inte läsare gissa vad stycket handlar om. Skapa ett intresse, men inte på kostnad av tydligheten.

Om du skriver ett inlägg om hur viktigt det är att studera så kanske du använder dig av dessa tre underrubriker:

  • Att Studera är Väsentligt
  • Skapa ett Pluggschema För att Minska Ångest
  • Följ Tuppen Men Inte Sköldpaddan

Vilka problem ser du med dessa underrubriker?

Den första är tråkig.

Den andra ger iväg exakt vad stycket kommer att handla om.

Den tredje är väldigt svår att förstå.

Några bättre alternativ vore istället:

  • Det Bästa Sättet Att Utvecklas Akademiskt
  • Hur Du Minskar Ångest Kring Att Studera
  • Regeln Du Måste Följa För Att Utvecklas

3. Jämför Varje Underrubrik Med Titeln

Titeln på artikeln är vad den handlar om, och varje underrubrik existerar för att ytterligare förmedla detta.

Alla underrubriker ska leda mot samma mål, så se till att det finns en tydlig röd tråd mellan dem.

Om vissa underrubriker helt plötsligt börjar prata om något annat, vad tror du då att läsaren känner?

Förmodligen förvirrad. Vilket är det sista vi vill åstadkomma.

Om detta sker så behöver du tänka över dina underrubriker.

Vi antar att du håller på att skriva ett inlägg om hur du bättre hanterar stress och du använder dig av följande underrubriker:

  • Obsevera Dina Tankemönster
  • Eliminera Distraktioner
  • Ät Mer Grönt
  • Se Upp För Vaccination

De tre första underrubrikerna ser rimliga ut och ser ut att höra ihop med titeln av artikeln.

Den fjärde underrubriken handlar däremot om något annat.

Det kanske är relevant för artikeln att undvika vaccination men för någon som skummar genom dina underrubriker så kommer detta skift att påverka deras upplevelse.

4. Följ Ett Tydligt Format

Strukturen på artikeln bör vara tydlig, och detta ska även återspeglas i underrubrikerna.

Om du till exempel skriver en artikel som heter ”10 sätt att gå ner i vikt” så måste även detta återspeglas i underrubrikerna.

Ett sätt att undvika detta misstag är att separera ut alla dina underrubriker från resten av innehållet. Genom att se dem på detta sätt så kan du se om de är konsekventa eller inte.

Om vi följer det exempel som jag nämnde tidigare kring 10 sätt att gå ner i vikt så kanske du har en underrubrik för varje alternativ.

De 3 första underrubrikerna kanske är:

  1. Sänk Ditt Kaloriintag
  2. Ät Mer Protein
  3. Träna Varje Morgon
  4. Den Hemliga Måltiden Som Indianerna Åt Varje Kväll

Något här känns lite konstigt. De tre första punkterna startade med ett verb och förklarar tydligt vad varje alternativ är.

Den fjärde punkten är dock helt annorlunda.

Den ändrar format och bryter flödet av artikeln. Den är betydligt längre och startar inte med ett verb vilket gör det hela väldigt klumpigt att läsa.

Regel 2: Följ En Mall

Har du märkt hur detta inlägg är uppbyggt?

Varje sektion följer ett mönster och är ungefär lika långa. Majoriteten av paragrafer börjar med en fråga och slutar med ett exempel.

Ju mer konsekvent du är med ditt upplägg, ju bättre kommer upplevelsen att vara för läsaren.

Målet med ett inlägg är att skapa en sån effektiv upplevelse för dina läsare som möjligt, och detta gör du genom att vara konsekvent och tänka på detaljer.

Hur du bygger upp denna mall är helt upp till dig. Om du vill så kan du dela in varje sektion i mindre delar, såsom en fråga i introduktionen, en historia i mitten och ett exempel på slutet.

Om du skapar en stark mall du kan följa så kommer innehållet att se mer professionellt ut och det kommer att bli betydligt lättare att skriva dem.

Regel 3: Satsa På Det Oväntade

Hur mycket information tror du att vi konsumerar på internet varje dag?

Personligen? Alldeles för mycket.

Mängden information som finns på internet är otroligt och för att sticka ut från mängden måste du göra något speciellt.

Det räcker inte med att komma med samma gamla tips som har upprepats hundra gånger tidigare.

För att sticka ut måste du komma med ett unikt perspektiv eller en spinn på det hela.

Kanske har du någon personlig erfarenhet som kan göra ditt innehåll extra intressant?

Det är viktigt att du gör ditt innehåll till ditt eget, annars blir du bara en annan hemsida i mängden.

Du behöver inte överdriva bara för chocka dina läsare. Se till att vara uppriktig och ärlig i det du skriver.

Känner du någon skillnad när du läser dessa två exempel?

  • Florens är nämnd sedan 59 före Kristus, men kan var äldre än så. Det är en charmig stad med många små lokala caféer och restaurang. Vill du ta en båt genom staden så finns det många intressanta platser du kan se.
  • Florens är en speciell stad. Många tycker det är en charmig liten stad, men personligen kan jag inte se något annat än den utvecklade kommersiella sidan som har konsumerat vad som en gång var en frodande kulturell stad. Något gick snett längs vägen och nu är allt du kan se Starbucks och McDonalds på varje hörn.

Det andra exemplet kanske låter betydligt mer pessimistiskt men det är inte det som är poängen här.

Poängen är att första exemplet är något du skulle kunna läsa i vilket broschyr som helst. Samma gamla tjat som du har hört 1001 gånger förut.

Det andra exemplet är lite mer unikt och främmande, vilket gör det betydligt mer intressant.

Regel 4: Starta Och Sluta På Starka Punkter

Hur viktigt är introduktionen och avslutningen när det kommer till helhetsintrycket av artikeln?

Otroligt viktigt. Och det samma gäller för hur du startar och avslutar innehållet av din artikel.

Skapar du en lista med 10 punkter så vill du därför börja och avsluta med de bästa punkterna.

Om varje punkt istället skulle bli sämre och sämre så får läsaren en känsla av att innehållet blir mindre och mindre värdefullt.

Du vill att läsaren ska lämna din artikel lika taggad som när de började läsa den!

En lista som handlar om att tjäna pengar skulle kunna innehålla dessa punkter:

  • Gör Det Inte För Pengarna
  • Tänk Långsiktigt
  • Börja Spara Tidigt
  • Lär Dig Av Dina Misstag
  • Håll Dig Frisk
  • Skaffa Ett ISK-konto

Alla dessa punkter kanske är relevanta, men de håller inte samma värde. När vi kommer ner till punkt 5 och 6 så kan vi som läsare känna att dessa inte är lika viktiga.

I detta fall vore det förmodligen bättra att omplacera punkterna för att både starta och avsluta på en stark punkt:

  • Gör Det Inte För Pengarna
  • Börja Spara Tidigt
  • Håll Dig Frisk
  • Skaffa Ett ISK-konto
  • Lär Dig Av Dina Misstag
  • Tänk Långsiktigt

Regel 5: Leverera Mycket Värde

Hur lång ska en artikel vara?

Det beror självklart på vad den handlar om samt vilka läsare det är du har.

Det är själva innehållet av artikeln som är viktigast. Ju mer värde du leverera, ju bättre.

Ett inlägg som består av 2000 ord kommer förmodligen innehålla mer värde för läsaren än ett inlägg med endast 200 ord.

Detta innebär inte att du ska skriva 2000 ord bara för att skriva 2000 ord. Innehållet är extremt viktigt och om det är 2000 ord av skit så kommer ingen vilja att läsa det.

Den generellt bästa längden på artiklar verkar vara ungefär 2000-2500 ord, men det kommer som sagt att variera beroende på ämnet.

Medium såg att artiklar som tog ungefär 7 minuter att läsa fick bäst respons och uppmärksamhet.

SerpIQ hittade även att de flesta sökresultaten på Googles första sidan innehöll 2032 till 2416 ord.

Regel 6: Använd Fetstil Och Listor

Hur får du innehållet att av din artikel att kännas flytande och lättläst?

Att dela upp ditt text då och då är en bra idé för att behålla läsarens uppmärksamhet.

Genom att använda fetstil och listor så blir det lättare för dina läsare att ta upp informationen utan att drabbas av information-overload.

Tänk dig själv om hela denna artikel vore skriven som en enda lång text, utan några andra element, hur lättläst tror du att den skulle vara då?

Vi antar att du skriver en artikel om gardiner och vilka olika typer det finns:

Det finns många olika typer av gardiner. Några olika modeller är hissgardiner, veckbandslängder, kanallängder och knytbandslängder. Hissgardiner är klassiska gardiner, veckbandslängder är eleganta, kanallängder är simpla och knytbandslängder är romantiska.

Detta ser klumpigt och jobbigt ut att läsa.

Om vi istället använder oss av listor och fetstil, hur skulle det då kunna se ut?

Det finns många olika typer av gardiner:

  • Hissgardiner – Den klassiska modellen
  • Veckbandslängder – Den eleganta modellen
  • Kanallängder – Den simpla modellen
  • Knytbandslängder – Den romantiska modellen

Genom att utforma innehållet på ett snyggt sätt underlättar du det för dina läsare.

Steg 5: Använd Dig Av Bilder & Annan Media

Varför använda sig av bilder?

Att använda sig av bilder eller andra medier såsom en video fungerar perfekt för att bryta upp texten ibland och behålla läsarens uppmärksamhet.

Att skriva på en blogg är väldigt annorlunda från att skriva i annan form.

Ofta så har folk inte tiden, viljan eller orken att fokusera på en längre artikel utan någon visuell stimulation.

Ett inlägg helt utan bilder kommer förmodligen inte fungera särskilt bra då alla dina läsare klickar tillbaka till Youtube istället.

De flesta av dina läsare kommer att skanna dina inlägg istället för att läsa igenom dem från start till slut.

Med hjälp av bilder så kommer artikeln se mindre skrämmande ut.

Rätt bilder = Rätt resultat

Vilka bilder bör du använda dig av?

Det viktigaste här är att bilderna är relevanta, eller åtminstone handlar om samma ämne som inlägget handlar om.

Skriver du ett inlägg om ost så vore det lite konstigt om alla dina bilder handlade om LEGO.

Om du kan leverera mer värde med hjälp av dina bilder så bör du göra det.

Diagram, infographics, eller andra visuella medel för att leverera värde är extremt effektivt.

Steg 6: Avsluta På Ett Inspirerande Sätt

Nu börjar du närma dig slutet. Det ända som saknas är en avslutning.

Det är här du ställer dig bakom dina läsare och visar att du förstår deras situation.

Inspirera och motivera de att uppnå det mål som du lovade med din titel.

Hur får vi läsaren motiverad?

Sätt dig i hens skor. Visa att du förstår deras situation och visa dem hur långt de har kommit på vägen till att lösa detta problem.

Leverera information i artikeln som du vet kan användas av dina läsare och motivera de att göra detta i avslutningen.

Presentera inte någon ny information i avslutningen, då detta kan förvirra läsaren.

Här har du ett exempel på ett perfekt utformad avslutning skriven av Jon Morrow.

Denna avslutning tacklar alla de viktiga punkterna när det kommer till att skriva ett effektivt slut.

Efter att du läst avslutningen så känns det som att du kan klara av vad som helst, vilket är hela poängen.

BONUS: För att skapa engagemang från dina läsare så kan det vara smart att öppna en diskussion kring ämnet.

Istället för att komma med ett definitivt svar så kan det vara intressant att ställa en fråga till dina läsare och på det sättet skapa en längre diskussion.

Steg 7: Redigera Innehållet Som Ett Proffs

Bra jobbat, nu har du skrivit ditt inlägg! Vad händer nu?

Först och främst, ta en liten paus. Gå och gör något annat ett tag och kom tillbaka för att redigera inlägget med nya ögon.

Att skriva en artikel är svårt, men att redigera den kan vara mycket svårare.

Att redigera en artikel handlar om mer än att bara fixa grammatiska fel.

Meningsuppbyggnad och grammatik är självklart viktigt för att texten ska flyta på bra men att redigera ett inlägg handlar även om att se den stora bilden.

Behövs verkligen den paragrafen? Bör jag utveckla denna punkt?

Frågor som dessa bör du ställa dig själv när du läser igenom din artikel och redigerar den för att skapa ett så bra inlägg som möjligt.

Här har du en checklista med 14 punkter som kan vara bra att kolla över när du redigerar ditt inlägg:

  • Börja med det självklara. Fixa alla stav- och grammatiska fel som finns.
  • Offra en arm. Jag vet att det är svårt att ta bort saker man redan har skrivit men ibland är det ett måste för att resten ska fungera. Inkludera endast det som är viktigt i inlägget och ta bort allt annat.
  • Bli inte lat. Se till att all information dina läsare behöver faktiskt finns i artikeln. Länkar ska användas för att ge ytterligare information, inte väsentlig information. All väsentlig information bör redan finnas med i innehållet av din artikel.
  • Undvik repetition. Läs igenom artikeln och kolla efter ord som du ofta upprepar och byt ut dessa mot andra synonymer. Se även över om du har repeterat någon punkt eller liknande mer än det behövs.
  • Håll dig kort och koncist. Se till att meningar och paragrafer inte är allt för långa. En stor vägg av text är inget att föredra. Ju lättare det är för dina läsare att läsa ditt inlägg, ju mer kommer de att läsa.
  • Håll det flytande. Texten ska vara flytande, där varje mening är beroende på dem meningarna som kom innan och efter för att texten inte ska kännas hackig.
  • Visa självförtroende. Undvik ord som ”kanske” eller ”möjligtvis” när du levererar din information.
  • Visa känslor. Förmedla din passion och energi när du skriver. Om du tycker att ämnet är tråkigt, så kommer det även att synas i din skrift.
  • Var dig själv. Använd din egen röst när du skriver. Försök inte att vara någon du inte är, detta kommer att synas.
  • Kolla motsägelser. Se till att du inte säger emot dina egna punkter. Om du skriver att äpplen är bra i ett stycke av artikeln och sedan nämner att de är fruktansvärda i ett annat så har du ett problem.
  • Bryt ner komplexa ämnen. Om du märker att du skriver om något som kan vara svårt att förstå eller uppfatta så är det viktigt att du bryter ner detta på ett förståeligt sätt. Förvirra inte dina läsare.
  • Använd historier. Genom att presentera ditt innehåll med hjälp av historier och metaforer så kan du lättare bryta ner och presentera svårare ämnen.
  • Fortsätt röra dig framåt. Se till att alla stycken i din artikel rör läsaren framåt mot din slutpunkt. Var uppmärksam mot stycken som inte bidrar till detta.
  • Dubbelkolla källor. Det vore lite pinsamt om du baserar ett argument på fakta som inte stämmer. Dubbelkolla alltid!
  • Läs ditt inlägg högt, på det sättet är det lättare för dig att identifiera problem eller stycken som är svårlästa.
  • Be någon annan att läsa det. Nya ögon leder till nya insikter. Det är även ett bra sätt att få en utomståendes feedback.

Det Eviga Slaget För Att Fånga Dina Läsares Uppmärksamhet

Att fånga dina läsares uppmärksamhet är ingen lätt uppgift.

Att behålla den uppmärksamheten under en längre tid är ännu svårare.

Men det svåraste av allt är nog kampen mot dig själv, vare sig det handlar om prokrastinering, rädsla eller motstånd.

Att driva en blogg är något som kan ses som lätt och lockande för många. Men sanningen är att det är svårt att skriva.

Men som med allt annat så blir det enklare ju mer du gör det.

Det är okej om du känner dig rädd. Det viktiga är att du kommer igång och faktiskt skriver.

Det du skriver behöver inte vara det bästa som någonsin har producerats, men för att du ska nå din fulla potential gäller det att du övar.

Världen behöver mer idéer och ord, och dessa kan komma ifrån dig.

Om det är nån aspekt som du känner att jag inte tog upp i denna artikel, eller om du har någon fråga kring min process kring skrivande, så kan du alltid fråga de i kommentarsfältet!

Annars är det bara att sätta igång och skriva den bästa artikeln du har skrivit!

SEO framgång

Ta er digitala framgång till nästa nivå.

Innehållsförteckning

Författare
Johannes Källman

Johannes har jobbat på med SEO och hemsidor i över 10 år och är grundaren till Omnily.